Kerst Bingo!

Op 18 december is er een kerstfeest met bingo georganiseerd in 't Valkennest. De opbrengst van de bingo komt ten goede aan Stichting Sammy!

Een geweldig initiatief!

De opbrengst van de bingo bedraagt € 275,-! Bij elkaar gespeeld door zo'n 40 deelnemers. Een heel gezellige avond waarna iedereen met een prijs naar huis is gegaan. We willen iedereen en met name Nelleke en Marinus bedanken voor het organiseren van een zeer geslaagde avond.
Klik hier voor de foto's.

Nieuws van de Woestijnroos

Meneer Mahmoud is nierpatient en moest verschillende onderzoeken ondergaan. Omdat hij vaak zo moe is kan hij niet altijd zijn werk doen. Hij en zijn vrouw hebben geen kinderen, dus ook geen extra steun!! We hebben betaald voor de onderzoeken (Echo en een foto met contrastvloeistof en medicijnen) ook in het vervolgtraject willen we hem wat bijstaan.

We hebben dus ook een waterfilter gekocht (maar hij staat op de foto bij onze waterfilter....)

Voor Amira hebben we een hoorapparaatje aangemeten.
Op de foto zie je Youssef die staat te tobben met haar (oude) hoorapparaatje. Ze kan nu echt veel beter horen en begint ook beter te praten. Leuk om te zien en horen.
Ze heeft geen verstandelijke handicap maar de dovenschool is te ver van haar huis en daarom is ze toch bij ons op school.

Mahmoud is de allereeste leerling die bij ons naar het dagverblijf kwam. Hij heeft ernstig epilepsie, wat met medicijnen goed onder controle wordt gehouden. Hij komt uit een heel arm gezin en soms was er geen geld om medicijnen te kopen. Nu hebben we voor een jaar medicijnen voor hem. Op de foto staat hij met zijn moeder en zusje. Dit zusje heeft een hartprobleem. Een gezinnetje met zorgen!

OmNedir werkt bij ons en heeft een schildklierprobleem. Ze is al eens geopereerd maar zit toch vast aan medicijnen. Die kosten veel, meer dan de helft van haar salaris. Ze is een toegewijde vrouw. Ze werkt op het dagverblijf met de jongeren, met de moeders en in het management. Hier zie je haar op een dinsdagmorgen tussen de vrouwen van de Fayoum Farmer Field School, een project wat we draaien i.s.m. de regering voor plattelandsvrouwen.

Je ziet dat dit gaat om mensen bij en rond de Woestijnroos. Ons hart is goed genoeg om hen te helpen, maar het is wijzer om dit niet te doen. Ons standpunt:
De mensen die bij ons werken, werken er om iets voor de kinderen te betekenen en niet om er zelf beter van te worden. De kinderen die bij ons komen, komen om te leren en te ontwikkelen, niet om er op financieel gebied erop vooruit te gaan.
Maar daarom is het wel heel fijn dat jullie hen wel kunnen helpen!

We blijven jullie informeren!

met een groet van Youssef liefs voor jullie, Caroline

'Woestijnroos' September 2010

Om 5.30u stond onze wekker in het hostel in Cairo. Na een ontbijtje vertrokken we naar de oase el Fayoum. Door het drukke verkeer in Cairo (wat een leuke uitdaging was, Egyptenaren houden zich niet echt aan verkeersregels) kwamen we om 9.00u bij Youssef en Caroline van De Woestijnroos.

Na het plan van die dag doorgesproken te hebben, bij een kopje thee, vertrokken we naar de plaatselijke kruidenier.

Wat we toen zagen was echt geweldig, 240 tassen vol met boodschappen! Elk gezin zou 2 tassen krijgen gevuld met 5 kilo suiker, halve kilo thee, 5 kilo rijst, 3 kilo macaroni, 3 liter olie, 10 stukjes zeep, 2 liter cola en een fles mangosap. De waarde van deze tassen is voor Egyptische begrippen een maandsalaris. De kruidenier had in zijn hele leven nog nooit zo'n grote bestelling gekregen en was de gehele zondag bezig geweest met inpakken (dit was zijn eigen initiatief, hij wilde graag zijn steentje bijdragen). Daarom gaf hij ons ook verschillende producten tegen inkoopprijs.

Nadat we een aantal tassen hadden ingeladen, vertrokken we naar een meisjesschool. Van de lerares daar had Youssef een lijstje met namen gekregen, van de kinderen die het echt nodig hebben. Wat een blijde gezichtjes, heerlijk om te zien!

Daarna gingen we met een tiental tassen terug naar de 'De Woestijnroos'. Caroline en Youssef hadden aan de moeders van de kinderen, die naar 'De Woestijnroos' gaan, gevraagd om naar school te komen. Niet iedereen was jammer genoeg aanwezig, omdat het de eerste schooldag was en men daar langzaam aan naar school gaat. Als je in de eerste week aanschuift is het ook wel goed.

Ook kwam er een leraar van een buurtschool met kinderen zonder vader om tassen op te halen. Samen met hen verzamelde wij ons in de grote zaal van 'De Woestijnroos'. Daar vertelde Youssef, staande voor het Stichting Sammy spandoek, wie wij waren en wat wij kwamen doen. Echt een feest! Iedereen was dankbaar en blij!

Ieder kind bewaakte zijn tassen alsof het een grote schat was. Ze probeerde het mee naar huis te nemen, maar dat was veel te zwaar, gelukkig werden zij door het personeel van 'de Woestijnroos' thuisgebracht! Er was een jongetje dat alleen maar oog had voor zijn tas met mangosap, die tas met rijst was totaal niet interessant, het liefst nam hij er twee met mangosap mee.

Die dag hebben we meisjes van de meisjesschool in het dorp El Ghoroury, kinderen en personeel van 'De Woestijnroos', kinderen zonder vader uit de buurtschool en ook erg arme gezinnen uit El Ghoroury en omliggende dorpen tassen aangeboden.

Verder zullen wij 'De Woestijnroos' tafeltjes, stoeltjes en kasten schenken voor een nieuwe kleuterklas. Deze waren jammer genoeg nog niet aanwezig, maar ze zijn besteld en zullen binnenkort komen. Ook de meubelmaker gaf ons korting!

Al met al was het een mooie dag en gaf het ons een goed gevoel om deze dag zo door te brengen! Zonder de hulp van Youssef, Caroline en de rest van de lieve mensen daar en natuurlijk onze donateurs, was het ons zeker niet gelukt. Bedankt!

Foto's Woestijnroos 2010

Voorbereidingen September 2010

In 2009 zijn we door omstandigheden geen voedselpakketten gaan uitdelen in Amouit. Wel zijn we opzoek gegaan naar een ander doel. In Cairo hebben we kennisgemaakt met Youssef en Caroline, de oprichters van centrum De Woestijnroos. Deze is gevestigd in de oase van El-Fayoum op ongeveer een uur rijden ten zuiden van Cairo. Het centrum is bedoeld voor dagopvang van verstandelijk gehandicapte kinderen in El-Fayoum. Naast de zorg voor verstandelijk gehandicapten is De Woestijnroos actief op het gebied van dorpsontwikkeling. De feestdag willen wij nu graag in de omgeving van de Woestijnroos gaan voortzetten. Op 20 september willen wij net als voorgaande jaren tassen met levensmiddelen uitdelen aan de mensen die weinig tot niets te besteden hebben. Ook willen wij dit jaar de Woestijnroos ondersteunen door stoeltjes, tafels en kasten te kopen voor een van de klassen.

Na het bezoek aan de Woestijnroos in september volgt er meer nieuws.